Anno 2021 zijn telecommunicatiebedrijven niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Mensen maken als nooit tevoren gebruik van data, mobiele telefoons, het internet enzovoorts. Zeker met de COVID-19-pandemie, waarbij fysiek contact zijn beperkingen had, hebben telecommunicatiebedrijven een grote rol vervuld. Zo werd er online gewerkt van huis uit, het onderwijs werd online verzorgd en vanwege de reisrestricties was men ook meer via het internet of via de telefoon in contact met elkaar.
Doordat de telecommunicatie sector steeds groter wordt, is het kiezen van een geschikt telecombedrijf nog steeds een uitdaging voor velen. Tegenwoordig bieden de verschillende telecom bedrijven allemaal aantrekkelijke pakketten en abonnementen. Hoe weet je nou welk bedrijf de beste voordelen biedt? Of welk bedrijf heeft de beste dienstverlening? Ervaringen van klanten op de Luminablog, kunnen helpen bij het beantwoorden van deze vragen.
Hoe functioneren telecommunicatiebedrijven
Telecombedrijven hebben als doel communicatie wereldwijd mogelijk te maken, via de telefoon of via het internet. Dit kan geschieden door kabels, maar de installatie kan ook draadloos plaatsvinden. De communicatie kan zijn door gebruik te maken van woorden, geluid of beeldmateriaal. Vroeger gebruikte men voornamelijk de telefoon en dus geluid als communicatiemiddel. Met de modernisering is gebleken dat men nu voornamelijk gebruik maakt van video’s, tekst en data.
Naast de individuele oftewel de particuliere klanten, maken ook bedrijven gebruik van telecommunicatiediensten. Deze telecombedrijven hebben dus ook hierop ingespeeld, door de kwaliteit, maar zeker ook de betrouwbaarheid te garanderen voor de zakelijke klanten. Vooral bedrijven die grote databestanden hebben, met vertrouwelijke informatie van hun klanten, prefereren een superieure betrouwbaarheid van de telecombedrijven. Denk maar aan banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsorganen. Deze klanten zijn dan ook bereid om veel meer neer te tellen in ruil voor volledig beveiligde netwerken.
Uitdagingen van telecom bedrijven
Telecombedrijven hebben te kampen met uitdagingen zoals:
1. De grote competitie van online platformen zoals WhatsApp, Messenger, Twitter en WeChat. Met de komst van deze platformen is men aanzienlijk minder gebruik gaan maken van de traditionele Short Messaging Services (SMS).
2. Geluid was de grootste inkomstenbron van telecombedrijven. Doordat mensen nu steeds minder gebruik maken van het bellen en overgestapt zijn naar het gebruik van data, beeldmateriaal of tekst, zijn de inkomsten afkomstig van geluid drastisch gaan verminderen voor de telecombedrijven.
3. Aangezien zowel particuliere als zakelijke klanten steeds snellere en nieuwere technologie willen gebruiken, is het een uitdaging voor telecombedrijven om up-to-date te blijven en continu te blijven innoveren. Zo is men heel gauw overgestapt van 2G naar 3G en 4G connecties. De huidige 5G connectie zorgt ervoor dat men minder vertraging ondervindt op het gebied van virtuele connecties.
4. Telecombedrijven moeten veel investeren in kosten voor bijvoorbeeld ondersteunende diensten zoals service configuratie, order afhandeling, klantenservice en facturering.
Om deze uitdagingen te overwinnen moeten de telecombedrijven eraan werken dat zij een goede basis hebben op het gebied van loyale klanten. Daarnaast kan men ook investeren in smartphones, aangezien deze de overhand hebben op het gebied van communicatie. Ook kan er gekeken worden naar mogelijke samenwerkingen met bijvoorbeeld streamingdiensten.